Tuesday, 13 December 2011

bila sendirian..





Bila bersendirian..
 Jgn rasa kesepian
Walau tanpa teman..
 Kita tetap diperhatikan


~dlm gelap atau terang


Ada mata yang sentiasa jaga..
 Melihat perlakuan dosa atau pahala..


~bila bersendirian


Jgn katakan “aku sunyi”
 Sebaliknya bisiklah didalam hati..
Pada diri sendiri
 Ada Pemerhati..


~bila bersendirian


Teruji keimanan..
 Apakah terus ada kesetiaan
Berfikir dan berzikir...


Dgn tulus kesunyian~


Subhanallah, Allahmadulillah..Allahuakhbar

P/S: dalam bersendirian seringkali jua kenangan datang menyapa

Monday, 14 November 2011

Aku Yang Lemah..

~..Aku LEMAH..aku salah, aku BERDOSA..aku bukan wanita solehah, aku bukan siapa siapa..aku cuma HAMBA HINA, aku bukan permata..aku cuma kaca, perilaku TIDAK TERJAGA..bicaraku kadang tiada santunnya, hatiku kadang BERPRASANGKA..✿~

Aku tahu..
Aku MALU..
Ya Allah..Tuhanku..
MAAFKAN aku..
Maafkan aku..

~♥> Ya Allah, kuangkat kedua tanganku..SUDIKAH Engkau MENERIMA cintaku, berdarah-darah akan kutempuh..menggapai tarikat cintaMu..tujuh syurga pun TIDAK MAMPU kuraih, menerima diri yang penuh DOSA dan NODA ini..kuharap cinta dan ampunanMu..setinggi arasyMu seluas semesta cinta..TERIMALAH hambaMu yang HINA ini..~

Thursday, 10 November 2011

Inikah rindu? ..

Assalamualaikum! :D

Berjauhan bukanlah sebab utama untuk saling merindui. Akan tetapi, kedekatan hati, 
ingatan berterusan dan perasaan memerlukan, itulah yang menerbitkan kerinduan
 walau sebenarnya antara kami x patut ade rase ini..Tapi saya insan yang sangat lemah,
sangat tewas dengan perasaan ini.. Tanpa sedar,kerinduan datang mengamit.. 
Moga Allah mengampuni dosaku..

Sekiranya itu yang kita rasakan terhadap orang yang dikasihi, maka apatah lagi 
terhadap ALLAH SWT,Rabbul Izzati yang selayaknya kita serahkan kerinduan ini.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

Maksudnya : "Dan sesungguhnya KAMI telah menciptakan manusia dan mengetahui 
apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan KAMI lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya." 
( Surah Qaaf ayat 16 )

Justeru, muhasabahlah diri seandainya ketika di kelilingi tangisan orang lain usai solat, berzikir dan membaca al Quran, kita hanya termangu-mangu melihat dan bermonolog sendiri,

"Mengapa mereka sampai menangis? Sedang aku sedikitpun tidak merasa sedih?"

Tatkala itu, menangislah kerana tidak mampu menangis kerana bimbang 
ALLAH SWT sudah 'menutup hatimu' dari merasakan kehangatan cinta, 
kasih dan rindu kepada-NYA.

Menangislah, kerana hakikatnya jiwamu sedang menderita 'sakit'!

Mencari dan terus mencari cinta ILAHI.

Jumpa lagi, InsyaALLAH.

Thursday, 12 May 2011

KaweN??bErsEdiakAh aKu..


Assalamualaikum wbt







Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian yang Allah kurniakan.

Apabila kita bertemu dengan insan yang baik akhlak dan elok agamanya, sedangkan kita pula telah banyak melakukan noda dan maksiat dalam hidup, ketahuilah insan itu adalah hidayah yang didatangkan Allah untuk membawa kita kembali pada jalan yang benar melalui cinta yang ditawarkannya untuk kita. Hidayah itu akan datang dalam bentuk yang berbeza-berbeza.

Jodoh itu sentiasa berada di depan mata kita, cuma kita tak pernah tahu siapa. Sebab akal dan pemikiran kita tak pernah menjangkau kearah itu untuk mengetahui siapa jodoh kita. Andai awal-awal  kita sudah tahu siapa jodoh kita, tiada siapa yang akan runsing memikirkan soal jodoh, dan tiada siapa juga sebuk mencari-cari jodoh dan sentiasa berdoa agar dipertemukan jodoh mengikut apa yang kita kehendaki. Jarang kita menemui jodoh dengan orang yang tidak pernah kita ketemu. Jodoh itu bukan takdir mutlak seperti mati yang tidak boleh diubah lagi. Jodoh berubah mengikut apa yang kita usaha dan doakan dan apa yang Allah tentukan berdasarkan usaha dan doa kita. Jika jodoh di depan mata,dan kita tidak berusaha mendapatkannya ,maka jodoh itu akan beralih pada yang lain. Apabila kita mengatakan belum bersedia,maka jalan kita menemui jodoh akan menjadi sukar

Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telah pun dibukakan untuk kita.
  
Bagi sesetengah orang,perkahwinan adalah perkara kecil dalam hidup, dan banyak lagi hal lain yang perlu diutamakan,tetapi bagi orang yang mengerti,perkahwinan itu menyempurnakan sebahagian dari iman.

Memang benar kita tidak tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah orang yang mencintai kita pergi jauh dari kita.

Kita telah mula jatuh hati bila seseorang itu berjaya membuatkan kita gembira tanpa sebab. kita akan mula mencintainya apabila kita memberi peluang kepada diri kita untuk mencintainya, memberi peluang kepada masa kita untuk bersamanya dan memberi peluang kepada mata kita untuk melihat kecantikannya luar dan dalam.

Jangan pandang kepada kecantikan kerana boleh jadi ia palsu, Jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut, carilah seseorang yang apabila kita memandang kepadanya,ia menjadi penawar hati kita, membuatkan hati kita tersenyum ceria dan kita akan merasa gembira tanpa kita tahu sebabnya gembira itu.
  
Jangan terlampau ego.usah berpura-pura,jangan memaksa dan jangan menghalang. Apa yang berlaku pada hati anda,biarkan berlaku. Jangan cuba mengatakan bahawa anda bukan yang terbaik. Jangan cuba mengatakan bahawa anda belum bersedia. Jangan cuba memimpin hati anda mengikut ketakutan-ketakutan dan keresahan-keresahan yang ada dalam fikiran anda. Anda akan menjadi orang yang bersedia bila anda mula membiarkan hati anda merasa cinta tanpa menghalangnya dengan kepercayaan anda yang bukan-bukan.

Jangan ambil masa terlalu lama untuk meluahkan perasaan,jangan juga tergesa-gesa, jangan terlalu jual mahal,jangan terlalu mengharap akan ada yang lebih baik selepas ini, tetapi berpada-pada lah dalam setiap tindak tanduk anda supaya anda tidak gigit jari dikemudian hari

Jika tidak berminat,katakan dengan baik dan berhikmah.Jangan menjauhkan diri dan menyepikan diri. Anda bukan lagi di zaman remaja yang bercinta seperti 'touch & go' dan malu-malu untuk berbincang. Cinta anda ini adalah jambatan anda ke syurga atau neraka. Nilailah pasangan anda dengan mata hati dan bukan dengan mata kasar dan carilah sebab mengapa anda harus menolaknya. Jika tiada sebab yang munasabah,mengapa tidak anda memberi peluang kepada diri anda sendiri untuk jatuh cinta dan membuat keputusan berkahwin.

Kebahagiaan manusia tidak semestinya dalam memiliki semuanya yang terbaik. mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka dengan iman & takwa.

Kebahagaiaan terletak kepada mereka yang menangis ,mereka yang terluka , mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan orang-orang yang telah menyentuh hidup mereka.

Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan. Anda tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga anda melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam.

Akan tiba satu tika di dalam kehidupan apabila anda teramat rindu seseorang sehingga anda ingin mengapainya dari mimpi anda dan memeluknya dengan sebenar. Mimpilah apa yang anda ingin mimpikan , pergilah kemana-mana yang ingin anda tujui dan jadilah apa yang anda inginkan kerana anda hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin anda lakukan dan perbaikilah kehidupan anda dan peliharalah iman anda kerana bila-bila masa maut akan bisa menjemput anda.

Semoga anda memiliki kebahagiaan yang cukup untuk membuatkan orang sekeliling anda bahagia,kesedihan yang cukup untuk memastikan anda kuat, harapan yang cukup untuk membuatkan anda bahagia .

Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang,jika anda rasa ianya menyakitkan anda, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga.

Semasa anda dilahirkan, anda menangis dan orang disekeliling anda tersenyum. Teruskanlah hidup anda supaya apabila anda mati nanti, andalah yang akan tersenyum(kerana redhonya tuhan pada anda) dan orang sekeliling anda pula yang akan menangis(kerana begitu berharganya anda pada mereka)

"SESUNGGUHNYA IBLIS DAN KETURUNAN-KETURUNANNYA AKAN MERAUNG DAN BERTERIAK SEKUAT-KUAT HATI TATKALA MENDENGAR SEPASANG LAKI-LAKI DAN WANITA INGIN MENDIRIKAN RUMAHTANGGA. KERANA ITULAH KADANG-KADANG TERAMAT SUKAR UNTUK MENGAMBIL KEPUTUSAN BERKAHWIN DENGAN ALASAN BELUM BERSEDIA SEDANGKAN BERATUS JUTAAN ANAK IBLIS BERSARANG DALAM HATI SESEORANG LAKI-LAKI DAN WANITA YANG INGIN BERKAHWIN"

Monday, 18 April 2011

..mencari yG seMpurNa..



Cikgu, macam mana nak pilih yang terbaik..?

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?
Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm…baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye…mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.
Pelajar : Baiklah…apa yang saya harus buat?
Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.
Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.
Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?
Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.
Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.


Saya tidak menafikan bahawa fitrah manusia yang Allah jadikan, sentiasa inginkan yang terbaik dalam kehidupannya. Keluarga yang terbaik, kereta yang terbaik, rumah yang terbaik, dan segala-galanya yang terbaik. Seperti kisah rumput di atas, dalam kehidupan kita, tanpa kita sedar, kita sentiasa inginkan yang terbaik, padahal yang terbaik untuk kita itu telah pun berada di hadapan mata. Begitu juga dengan pasangan hidup. Kadangkala, manusia mencari yang terlalu sempurna hingga mengabaikan soal-soal yang lebih penting berbanding dengan kesempurnaan itu. Sesuatu yang perlu kita fahami adalah, tiada manusia yang sempurna selain kesempurnaan yang ada pada Nabi Muhamad s.a.w.. Hanya Allah yang sempurna. Dan mencari kesempurnaan di saat diri kita juga punya begitu banyak kelemahan adalah sesuatu yang tidak wajar. Kerana MENJADI itu lebih baik dari MENCARI.. Kata-kata ini dikongsikan oleh Ustaz Hasrizal dalam bukunya “Aku Terima Nikahnya”..
Bahawa sebenarnya, Allah s.w.t. telah menukilkan di dalam al-Quran. Sangat indah kata-kata-Nya..
“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)” Annur:26
Jadi, keperluan menjadi yang terbaik itu lebih penting dari mencari yang terbaik. InsyaAllah.
Sahabat-sahabat, Allah juga ada nyatakan dalam al-Quran, bahawa hanya Allah yang tahu apa yang terbaik buat kita. Maka fikir-fikirkanlah..
“Diwajibkan atas kamu berperang, Padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. boleh Jadi kamu membenci sesuatu, Padahal ia Amat baik bagimu, dan boleh Jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, Padahal ia Amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah:216)


Jodoh: Jangan Mencari Terlalu Sempurna
Jika kamu memancing ikan….Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu….Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja….Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.
Begitulah juga ………
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang…Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGAhatinya….Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja….Kerana dia akan TERLUKAoleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKANsegalanya selagi dia mengingatmu. …
Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh…. cukuplah sekadar keperluanmu. …Apabila sekali ia retak…. tentu sukar untuk kamu menambalnya semula…. Akhirnya ia dibuang….
Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi….Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAHseadanya….Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa….Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya…. akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.
Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya….Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi… yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.
Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan….. yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYAapabila dia menjadi milik orang lain… Kamu juga yang akan MENYESAL…..
~renungan bersama~

Sungguh, bahawa Allah tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi ia memberi apa yang sebenarnya kita perlukan..
Allah knows best..!

Wednesday, 13 April 2011

WANITA SYURGA..



Assalamualaikum wbt.. :)


Sememangnya mudah untuk kaum wanita untuk masuk syurga. Tidak perlu untuk terlalu bersusah payah kerana hanya empat resepi yang perlu dilakukan sebaiknya, sebagaimana dalam sebuah hadis Nabi menyatakan: 

Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)


 Jelaslah, 4 resepi ini adalah bukan sukar untuk dilaksanakan. Pertama, menjaga solat lima waktu dengan tidak sengaja meninggalkannya atau lalai dalam mengerjakannya. Kedua, berpuasa di bulan Ramadhan, dan ditambah lagi dengan puasa-puasa sunat yang dilakukan dengan ikhlas kerana Allah SWT. Ketiga, menjaga kehormatan diri. Dan keempat, taat kepada suami.



 RESEPI PERTAMA: Solat Lima Waktu

Solat merupakan perkara paling penting dalam menentukan seseorang itu calon syurga atau neraka. Dan solat juga merupakan perkara pertama yang akan disoal Allah SWT di akhirat kelak. Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: 

"Sesungguhnya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba di hari kiamat ialah solat; sekiranya solat itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya ia rosak, maka kecewa dan rugilah dia, kalau kewajipan fardhu masih kurang, Allah berfirman: Lihatlah adakah amalan-amalan sunat untuk menyempurnakan kekurangan tersebut. Demikianlah seterusnya dengan amalan yang lain" (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Apabila seseorang wanita dapat menjaga solatnya, maka telah luluslah dalam merencanakan resepi yang pertama ini.


RESEPI KEDUA: Berpuasa Di Bulan Ramadhan

Selain dari menjaga solat, berpuasa di bulan ramadhan juga merupakan langkah terbaik bagi menuju syurga Allah SWT. Memang tidak dinafikan, kemungkinan wanita untuk berpuasa penuh adalah agak sukar, namun tekad dan usaha untuk melaksanakan perintah Allah ini dengan penuh ketaatan, adalah lebih baik. 

Apabila tertunainya amanah ini, semakin mudahlah untuk wanita bagi memilih sebarang pintu syurga yang ingin dimasukinya.





RESEPI KETIGA: Menjaga Kehormatan Diri


Menjaga kehormatan diri adalah termasuklah mempunyai sifat malu dalam diri. Apabila suami tiada di rumah, isteri tidak boleh mengajak lelaki lain untuk masuk ke rumah tanpa suaminya. Selain itu, isteri tidak boleh mengucapkan sesuatu yang tidak baik, bahkan yang kurang sopan di hadapan suaminya. 

Apabila sifat malu dan sopan ini tidak ada dalam diri, maka akan akan hilanglah keimanan di dalam diri, secara tidak langsung gugurlah satu syarat untuk memilih pintu-pintu syurga Allah tersebut. Sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyatakan bahawa: 

"Sesungguhnya sopan santun dan keimanan adalah saling berkaitan, jika salah satunya dikeluarkan, yang satu lagi juga akan hilang serentak." (Hadis Riwayat Baihaqi)


RESEPI KEEMPAT: Taat Kepada Suami



Setelah selesai menunaikan hak-hak kepada Allah, hak kepada suami juga tidak boleh diabaikan dan diambil mudah. Ini adalah tanggungjawab isteri yang perlu dilaksanakan dengan sempurna. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Bazzar Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: 



"Kamu sampaikan kepada perempuan yang kamu jumpa, bahawa taat kepada suami, dan mengakui hak-hak suami, sama pahalanya dengan berperang dan bertempur dengan musuh-musuh Islam di medan pertempuran, tetapi sedikit sangat daripada isteri-isteri yang menyempurnakan hak-hak suami mereka." (Hadis riwayat Al Imam Bazzar)

Dengan sikap inilah akan melahirkan suasana bahagia bersama suami dan anak-anak. Isteri yang taat kepada suami adalah lebih mudah untuk menjadi contoh ikutan buat anak-anak kerana isteri merupakan pusat rujukan dan contoh utama selain suami untuk diikuti oleh anak-anak. Isteri perlulah mempunyai kesabaran dan ketabahan yang tinggi dalam mengharungi liku-liku kehidupan berumah tangga. 



JANGAN JADI WANITA YANG RUGI


Lihatlah betapa besarnya ganjaran yang diberikan Allah kepada kaum wanita, hanya dengan menunaikan beberapa perkara, Allah SWT memberi peluang kepada wanita untuk memilih mana satu pintu-pintu syurga pilihannya. Dan yang paling penting, niat semestinya perlu tulus ikhlas, semata-mata bagi mencari redha Allah SWT.

Jangan menjadi golongan yang rugi, yang tidak mengambil iktibar dari peringatan Allah ini. Sesungguhnya Allah telah membuka rahmatNya seluas-luasnya kepada kita, hanya kita yang perlu mencari dan mensyukuri nikmatNya. Elaklah diri para wanita dari menjadi menjadi celaan Allah SWT di akhirat kelak, seperti yang diriwayatkan oleh Saidina Abu Bakar RA, bahawa Rasullullah SAW pernah bersabda: 


"Seorang wanita yang menyakiti hati suami dengan lidahnya, dia mendatangkan celaan dan kemurkaan Allah, para malaikat dan umat manusia." 

 Selain itu, Saidina Ali Radhiallahu Anhu meriwayatkan sebuah hadis mengenai setiap isteri yang tidak menghormati status suaminya. 
"Wanita yang berkata kepada suaminya yang tidak melihat apa-apa kebaikan pada suaminya, Allah menghapuskan segala perbuatan baiknya selama 70 tahun, walaupun dia berpuasa selama itu siang hari dan bersembahyang pada malamnya." (Hadis Riwayat Imam Majah dan An-Nasai)


 Wallahua’alam…

Sekadar Perkongsian…






                                                                       



AYUH KAUM HAWA..... JANGAN KITA MERUGIKAN DIRI KITA SENDIRI.. KELAK BINASALAH KITA...
TEGUHKAN HATIMU... JANGAN MUDAH MENGALAH.. SEBERAT MANA UJIANMU.. HIDUP MESTI DITERUSKAN....
PASTIKAN CINTA ALLAH... CINTA TERTINGGI DI HATIMU...^^, BAHGIALAH SENATIASA.. KERNA DIA ADA DISISI...