Sunday, 22 January 2012

RAHSIA HATI SIAPA YANG TAHU


Assalamualaikum..:D 

Tiada siapa yang tahu kan ape hati kita rase walaupun kite cuba berkongsi dengan orang lain, tiada siapa mampu memahami ape kita rase.. hanya HATI DAN JIWA kita yang benar2 memahami selain Allah SWT.. Kan? 

Hari ini hati ini menangis lagi.. hati ini sangat sakit bagai dihimpit-himpit.. Jari-jari ini ketar sangat.. Saya x tahu kenapa perasaan ini hadir.. kenapa jari ini ketar pun saya tidak mengetahuinya.. Namon,, hati ini nyata teramat sakit. Saya x tahu kenapa saya diuji sebegini rupa, tapi saya tahu Allah amat menyayangi saya sebab itulah Dia memberi saya ujian ini. Kata sabar dari sahabatku mengiringi perjalananku..Terima kasih sahabat!
Terima kasih Ya Allah,, Kuatkan aku dalam menempuhi dugaanMu untuk terus cekal dalam meniti arus kehidupan di bumi yang fana ini..

Saya ingin menangis saat itu, tetapi tidak ada yang tahu tentang itu. Hanya Allah dan saya sahaja  yang mengetahui dalam hati, hanya Allah tempat saya mengembalikan semua rasa di dalam hati, hanya Allah pengubat sakit & lara hati ini. Hanya  dengan mengingat Allah lah saya berusaha menenangkan hati ini ketika kebahagiaan seseorang, ketika tidak ada seorangpun yang memahami perasaan dalam hati saya.
hujan ini bagai mengerti hati ini :(
Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahuakbar walahaulawalaquwataillabillah rangkaian kalimat ini yang membasahi bibir saya, menggetarkan hati yang sedang saya pupuk kembali, menemani butiran air yang menitis dari kelopak mata.


Sabda Rasulullah “Perbanyakkanlah membaca La Haula Wala Quwwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah ubat bagi 99 penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan” (Riwayat Al-Uqaili melalui jabir r.a.)


Waktu ini, disuatu tempat ada hati yang begitu bahagia, seolah – olah ia ingin tersenyum setiap saat. Ya, di sana ada hati yang berbunga-bunga kerana akan memiliki apa yang sangat dia harapkan selama ini, dia sedang menunggu hari besar dalam hidupnya. Saya dapat membayangkan bagaimana hati yang dipenuhi dengan kebahagiaan, kesenangan dan suka cita.


Tetapi sebaliknya, disini ada hati yang terluka kerananya, sedih kerana kebahagiaan yang dirasakan olehnya. Tahukah dia bahawa ada hati yang sakit disaat dia sedang merasakan kebahagiaan yang sempurna? Tahukah dia bahawa ada seseorang ingin menangis ketika dia tersenyum dan ketawa?


Dalamnya hati siapa yang tahu? senyuman kita masih ada, tawa kita kadang masih terlihat dan gurauan itu juga masih kita berikan kepada setiap orang dekat kita, tidak ada yang tahu bahawa disebalik apa yang mereka lihat dari mimik wajah & tingkah laku kita sebenarnya kita sedang terluka.


Islam adalah agama mementingkan keamanan, redup hati dan sempurna sahsiah, tetapi ia bukan tuntutan ke atas seorang individu saja, tetapi buat semua. SO, same2 la kita jaga hati orang,, jaga tingkah kita.. jaga hubungan kekeluargaan kita.. Namun,, mampukah diri ini?Hanya pada Allah aku berserah.


Hari ini pertelingkahan serta perbalahan menjadi adat dan norma kehidupan lantaran manusia mula mengetepikan rasa kasih sayang sesama insan. Mengejar impian yang fana, menggadai untung nyata, mempertaruhkan janji luar biasa kerana tamak dan haloba lalu semangat persaudaraan digadai begitu saja adalah sikap tidak terjaga sedangkan Islam tidak hanya menganjurkan hubungan baik dengan Allah semata-mata, tetapi sesama manusia dan makhluk lainnya





Ya Rabb…
Semua datangnya dari Engkau dan semua akan kembali kepada Engkau, maka aku serahkan semua rasa ini kepadaMu Ya Rabb… Kuatkanlah aku menghadapi setiap ujian yang Engkau berikan, Ikhlaskanlah hati aku untuk menerima setiap takdir yang Engkau tuliskan kepada aku.
Hanya Engkau Ya Rabb yang mengetahui dengan benar dalamnya hati aku maka aku memohon tuntunlah diri ini untuk tetap berada dalam kebenaranMu Amin Allahumma Amin
sabarlah duhai hati.





P/S: Dia itu merangkap pada seseorang sangat rapat dengan saya suatu masa dahulu.. Andainya dapat diputarkan waktu itu kembali,batapa bahagianya hati ini.. Mudah2an,,ada hikmah disetiap apa yang terjadi.. Amiin..

2 comments:

  1. Banyakkan bersabar. Ada hikmahnya Allah datangkan setiap ujian kepada hambanya.

    ReplyDelete